18 Ocak 2013 Cuma

BSR Detay

   
      BSR PPC sistemini Aero'ya takmış ve ilk izlenimlerimi de yazmıştım. Ekim ayında havalar iyiyken cihazı detaylı olarak test ettim. Yazmak ancak bu gün mümkün olabildi :(


      Öncelikle belirteyim tüm değerler ve yorumlar bana ait ve amatör ölçüm kriterleriyle oluşturuldu. Sonra "vay efendim nasıl olur" ya da "hadi lenn" demeyiniz lütfen :)
      Ölçüm yaptığım gün hava sıcaklığı 29 ile 33 derece arasında değişti (2 saatlik bir test yaptım).
      İlk denememi 0-100 ile yaptım. Daha önce yaptığım ölçümlerde D konumu ve Sensotronic manuel modda karışık 7.9 ile 8.9 saniye arasında değişen ölçümler yapmıştım. BSR ile bu değer ölçümlerime göre 6.8 ile 7.5 arasında. Tahmin ettiğim gibi yaklaşık olarak 1 saniyelik bir fark var. Açıkçası benim için önemli bir değer değil. Gelişmeden bahsetmiyorum, 0-100 değeri benim için genel olarak değersiz. Eskiden de 0 dan hızlanmalarda araç hem yeterince keyif veriyor hem de yeterince tedirgin ediyordu :) Tedirginliğin sebebini Saab kullananlar hemen anlamışlardır. Araç önden çekişli olduğu için tekerleklerdeki bu yoğun güç direkt olarak direksiyonda hissediliyor. Yani siz siz olun bir Saab'la hele ki bir Aero ya da Viggen'le 0 dan ani şekilde hızlanıyorsanız direksiyona hakim olun. Gerçi eski haliyle de Aero sırtımı koltuğa net olarak yapıştırıyordu. Her neyse. Bu esnada dikkatimi çeken şey devir saatiydi Kesin olarak emin olamasam da daha önce 2400-2500 devir civarında gücünü tam hissettiren turbo şimdi sanki 2100-2200 devirlerde gönülleri fethetmeye başlıyor gibi. Bu iyi.
      Cihaz diğer ayarların yanında turbo basıncını da sanırım az da olsa yükseltiyor. Çünkü turbo göstergesi tam gazda ucundan kırmızı alana girmeye başladı. Daha önceden normal olarak kırmızı alana girmiyordu (zaten aracınız standart donanımlı ise turbo göstergesinin bu kırmızı alana girmemesi gerekiyor, aksi bir durum turbonuzda bir sorun olduğu anlamına gelebilir).
      Gelelim ara hızlanmalara. Yine bilenler bilir Saab'ın en bitirici motor performansı ara hızlanmalar konusundadır. Ara hızlanmalar, pek çok araçtan hızlı, canlı ve dizeller gibi sadece çekiş hissi yaratmayan hem çekiş hem de gerçek hızlanmayı sağlayan bir yapıdadır. Trafik güvenliği açısından herhangi bir süre ölçümü yapmadım fakat yoğun olarak farklı viteslerde 70 km/h dan 180 km/h a kadar pek çok deneme yaptım. Sonuç olarak en hissiz bir bireyin bile hissedebileceği şekilde performans farkı mevcut. Gaz pedalı her zamankinden daha tepkili, özellikle tork artışı çok net. Uygun bir yolda son hız ise ibrenin ötesinde artık. Gerçi BSR'den önce de hız ibresinin sonunu görmüştüm ancak bu sefer bir fark var.
      BSR cihazı ile hız sınırını 140, 230 ve 270 değerlerine ayarlayabiliyorsunuz. Aeronun orijinalinde 230 olan bu limiti ben BSR ile 270'e çıkardım. Yani turbo artık 230 km/h. da basınç düşürmüyor. İşte en mükemmel şey de burada başlıyor. 230 km/h. la dahi giderken gaz pedalına dokunduğunuzda aracın öne doğru son bir hamle yaptığını hissediyorsunuz. Aero hala tepkili ve bir kaplan gibi öne atılma sevdasında.
      Yakıt tüketimi ise daha düşük. Ölçüm SID in verileri olmakla beraber eskiden bu tür bir kullanımda 16 küsürleri gösterirken şimde 14 küsürlerde seyretti. Çok iyi.
      Emisyon değerlerini ise mutlaka limitlerde de olsa artırmıştır fakat onu benim ölçme imkanım yok.
      Tabi özellikle çekiş bariz şekilde artınca benim aklıma bu gelişimin aracı ne kadar yoracağı geldi;
      -Motor için çok kötü bir etki yaratmayacağı kesin. Olabilecek tek olumsuz şey olsa olsa oluşacak sorunu bir kaç bin km. öne çekmek olur.
      -Turbo için kesinlikle yorucu olduğunu düşünüyorum. Yoğun performans sürüşlerini arada sırada ve 10-15 dakikalık bir süre yaptığımı düşünürsek telaşlanacak bir şey yok.
      -Peki şanzıman?! Evet burda en dikkat edilmesi gereken organ kesinlikle o. Malum Aero'nun AISIN AW tarafından üretilen şanzımanında tork konvertörü mevcut. Bu konvertörün maksimum tork değeri ise 400 Nm. BSR ile maksimum tork değerine çok yaklaşmış durumdayız (388 Nm. ). Şanzımanı yormamak ve yıpratıcı şekilde kullanmamak gerekiyor. Ayrıca kaliteli bir şanzıman yağı kullanmak, şanzıman yağı seviyesini uygun tutmak (azı da çoğu da zarar) ve şanzıman yağını daha sık değiştirmek de uygun olur diye düşünüyorum.
      -Son olarak da kullanıcıya etkileri: En üst düzeyde adrenalin, zevk, heyecan ve gurur. Kalp yoğun bir risk altında :)
      Ben BSR'yi sadece yaz döneminde alacağım izin günlerinde kullanmayı düşünüyordum. Özellikle yakıt açısından bir sorun yaratmadığı ve hatta yakıt tüketimini aşağıya çektiği için orijinal yazılıma şimdilik dönmeyeceğim. Böyle kullanmakta herhangi bir olumsuz durum yok bence.
      Bu pratik cihazı almak standart yöntemlerle chip tuning uygulamaktan çok daha fazla mantıklı. BSR'nin deneyimi ve güven veren iş anlayışı da buna eklenince tadından yenmez bir güçlendirme karşımda duruyor.
      Hoşçakalın..

4 yorum:

  1. Merhaba,
    BSR hakkında sizden bilgi alabilmeyi umut ediyorum. Paylaşımlarınız çok keyifli ve faydalı. Akıcı ve muntazam ifadelerinize günlük gazetelerde bile rastlamak zor neredeyse. Size ulaşabileceğim herhangi bir iletişim numarası veya adresi bildirirseniz sevinirim. Esenlikler dilerim.
    ishakli@yahoo.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, iyi dilekleriniz için teşekkür ederim. Size bir aksilik olmazsa bu hafta içinde bir e-posta atacağım. Görüşmek üzere.

      Sil
  2. S.a arkadaşım bende bu ürünü(bsr) arıyorum fakat bulmak çok zor nereden temin edeceğimizi yazarsanız seviirim yahut bununla ilgli mail atacaksanız iletişim adresimi vereyim ?
    Saygılar...

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,

    BSR'nin kendi sitesinde Türkiye satıcısı mevcut:

    http://en.bsr.se/contact/dealer/610

    buradaki iletişim bilgilerini bir deneyin isterseniz.

    YanıtlaSil