28 Haziran 2013 Cuma

Lastik Seçimi

   
      Mevcut lastiklerimin bu yazı çıkarmayacağı kesindi. Bu nedenle yazlıklar değişecekti. Ama hangi marka lastikle?

      Bu sorunun yanıtını biraz zor buldum doğrusu. Ultra Yüksek Performans lastiği alacağım için marka belirlemek yeterliydi. Çünkü hemen hemen tüm markaların bu sınıfta 1 ya da 2 lastik modeli var. İlk etapta belirlediğim markalar şunlardı;

Pirelli--- İlk kullandığım lastik P Zero Rosso idi. Çok iyi bir performansı vardı fakat 40.000 km. sonra lastik aşınma çizgilerine ulaşmıştı.

Continental--- Bir kere Alman malı :) Bende kışlıkları olan T830P var ve çok memnunum.

Nokian--- Çok eski ve köklü bir lastik markası ve ayrıca kendilerine ait 2 ayrı geliştirme pisti var ve lastik konusunda bir çok patente sahipler.

Petlas--- Kış lastiğinde çok iyi olduklarını çevremden biliyorum ve aynı zamanda yerli olması benim için tercih sebebi.

      Direkt olarak elediğim markalarsa;

Michelin--- Pilot Sport 3 ün hayal kırıklığı (Aşağıda nedenini ayrıntılı olarak yazacağım).

Bridgestone--- Bu marka Türkiye'de benim gözümde sıfır puanlı bir dev. Sanırım 2010 yılı idi. Bu markanın Adrenalin modeli yeni piyasaya çıkmıştı. Bende beğendim ve almaya karar verdim. Evin yakınındaki bir Bridgestone bayisine gittim.
Adam bana "o modeli topladılar abi" dedi.

      Peki dedim ve bir kaç bayi daha dolaştım hepsi aynı şeyi söylediler. "Sebep" dedim, "yorum yok" dediler. Markanın müşteri hizmetlerini aradım;
"öyle bir şey yok" dediler.

-"Peki o zaman ben bu modeli İstanbul'da bulamıyorum nasıl satın alacağım" dedim.
-"Biz size dönelim" dediler. Tabi ki dönmediler :)
-Ertesi gün tekrar aradım "şu anda bu ürün fabrika depolarda, dağıtımda bir gecikme var" dediler.
-"Ama 3-4 gün önce bayilerde vardı toplamışsınız dedim"
-"Biz size dönelim" dediler ve tabi ki dönmediler.

      Bende bu lastiği hayatımdan tamamen sildim. Daha sonra bir bayi kendilerine de tam olarak bilgi verilmediğini fakat ya hamurunda ya da deseninde bir sorun olduğu için toplatıldığını söyledi. Tabi herkes hata yapabilir, bir ürünü hatalı ya da yanlış üretebilirsiniz. Büyük bir markaya yakışanda bunu adam gibi açıklayıp gereğinde ne önlem aldığını ve neler yaptığını izah etmektir. Tabi Bridgestone Türkiye'de Brisa ortaklığında çalıştığı için bu tutuma hiç de şaşırmadım. İronik duruma bakın ki bu marka şimdilerde "Emniyet Lastiği" diye reklam yapıyor. Vay yazık size Capon amcalar. Ayrıca benim alacağım sınıfta en pahalı lastikler bu markaya ait fakat hiçbir testte başa oynadığını da görmedim. Hep standart sonuçlar elde etmiş. Neyse çok uzattım. :)

Lassa--- Bir başka Brisa ürünü. Ultra Yüksek Performans için bence yetersiz.

Dunlop--- Açıkçası marka olarak bana çekici gelmiyor. Hem Goodyear varken ona gerek yok.

ve geriye kalan diğer markalar--- Onları alacağıma açıkçası Lassa ve Petlas'ı tercih ederim.

      2011 yılı yazında, kullandığım Michelin Pilot Sport 2' lastiklerin bir tanesi patlayınca yeni lastik arayışına girmiştim. Elimde üç adet iyi lastik olduğundan ve Pilot Sport 2'den de gayet memnun olduğumdan o dönemde yeni piyasaya çıkan Pilot Sport 3 modelinden iki adet satın aldım. Böylece bir aksta PS2 diğerinde PS3 görev yapmaya başladı.
      Pilot Sport 3 ün hamuru PS2'ye göre bariz olarak daha yumuşak. Fakat bu lastikte bence çok önemli bir sorun var. Lastik kesinlikle dengesiz aşınıyor. Hatta lime lime olup parçalanıyor. Lastiklerimin havasını her hafta sonu kontrol ettiğimi, yaz lastiklerini havaların soğuması ile çıkarıp uygun şekilde temizleyerek istiflediğimi ve araca her mevsim başında rotasyon yaparak monte ettiğimi de ayrıca belirteyim.

      İşte fotoğraflar:
İki lastikte de yüzeyin her yerinde durum bu.

Diğer lastik.

   
Daha da fazlası var.
Lastik bilgileri.

      Bu lastik 2010 yılı başında üretilmiş, 2011 yazında alındı ve hepi topu 43 bin km. yaptı (ki bu kilometreye tam olarak tahmin edemediğim kışlık lastiklerle olan kış kullanımları da dahil).
      Açıkçası PS2'den çok memnundum. Pek çok defa ıslak da kullandım (ki en çok bu lastiğin ıslak performansı eleştirilir) ve herhangi bir rahatsızlık duymadım. 
      Bunlar da 2006 yılı üretimi PS2 ler:

Emektar Pilot Sport 2 :) 

      PS2'de hiçbir şekilde PS3'deki gibi bir sorun yok. PS2 yaşı sebebiyle aşağıdaki fotoğrafın sol tarafında görüldüğü gibi çatladı. Ayrıca aşırı şekilde de sertleşti. Bunlar yaşına bağlı olarak normal sorunlar. Ayrıca bu lastiğin 79.000 km. yapmış bir lastik olduğunu da hemen belirteyim. (rafta beklediği kış kullanımı km.ye dahil).

Desen ve çatlaklar.

      Pilot Sport 3 deki Green line ya da Greenx yazısını gördüğümde aslında biraz tedirgin olmuştum. Ki haklıymışım da. Sonuçta bu lastik bir yol lastiği. Ne bir yarış lastiği ne de bir pist lastiği. Bu şekildeki kopmalar Michelin'e karşı beni açıkçası soğuttu. 

      (Ayrıca evime yakın üst geçit inşaatı için ulaşıma kapatılmış bir yan yolda amatör bir viraj testi, bir elektrik direğini kılavuz alarak tümsek öncesi fren testi ve bir dik yokuşta patinaj testi de yaptım. Virajda 40 km/s. hız ile ESP kapalı iken araç önden kendini bırakıyor gaz desteği ile savrularak kendisini ancak düzeltiyor, ESP açık olduğunda da ESP devreye giriyor. Fren testinde yine 40 km./s. hız ile ABS devreye giriyor, patinaj testinde TCS devreye giriyor.) 

      Michelin'i eleyince de geriye Petlas ve Nokian kaldı. Önce hemen Petlas'ı araştırdım. Uygun olan modeli Velox Sport PT741 di. Fakat pek bir yorum bulamadım. Test de aynı şekilde. Bir de Petlas'ın kendi internet sitesindeki oldukça yetersiz ürün bilgisi eklenince Petlas'a da güle güle demek zorunda kaldım.

      Nokian'ın ise Zline modeline yöneldim. Yeni bir lastik olduğu için pek test ve yorum yok. İnternet sitesindeki açıklamalar aslında yeterince tatminkardı. Hemen fiyatını araştırdım. Genel ortalama 320 lira seviyesindeydi. Ne kadar iyi olsa da bu parayı açıkçası Nokia'a vermem. Aynı fiyata P Zero alabiliyorken neden Nokian alayım ki? Güle güle Nokian :)

      Artık Pirelli ve Continental finale kaldı. Pirelli P Zero hem testlerde hep üst sıralarda olduğundan hem de P Zero Rosso'dan çok memnun kaldığım için favorimdi. Continental OptiSportContact 5 de testlerde hep başarılı oluyordu ama şöyle de bir durum söz konusu ki pek çok lastik testi Almanlar tarafından yapılıyor (Auto Bild, Tüv, Adac, Auto Test, Auto Zeitung vs.) ve Continental de Alman markası olduğundan en az 3-5 puan tüm testlere önden başlıyor. Buna en iyi örnek de Vredestein'ın her testte üst sıralarda yer alması. Bu marka Hollandalı olsa da Alman piyasasında çok hakim. Dünya'da ise o kadar yaygın değil açıkçası. Ama ilginç şekilde her Alman testinde üst sıralarda. Psikolojik etki sebebiyle tabi. 

      Peki bu uzun yazının sonunda Aero'ya hangi lastikler takıldı.
      
      Evet şu durumda dün itibari ile Goodyear F1 Asymmetric 2 lastikleri Aero'ya taktırdım :) Malum Goodyear zaten herkesçe bilinen bir marka. Dünyanın da en büyük lastik üreticisi. Eski Eagle F1 serisi de efsaneler arasındadır zaten. 

Yeni lastikler.

      Nasıl oldu da bir anda hiç düşünmezken Eagle F1 Asymmetric 2 alıverdim. Şöyle ki, lastikleri araştır, hem yerli hem yabancı forumlardan yorumları oku, test sonuçlarını incele, detaylı test yazıları oku. Bir anda şu dikkatimi çekti tüm bu araştırmalarımda pek çok model önerilmiş, pek çok markadan bahsedilmiş ama her model ve markanın da ciddi eleştirileri olmuş. Ortak olarak hemen hemen hepsinde Eagle F1 Asymmetric 2 hep övülmüş tetlerde de hep yukarıda olmuş. (benim tüm araştırmalarım ve yorumlarım alacağım ebat olan 225/45/17" üzerinedir) Fazla uzun sürmeyen bir fiyat araştırmasından sonra 285 TL'sından 4 adet Asymmetric 2 satın aldım. Bulabildiğim en yeni tarih ise 2011 50 nci haftasıydı. Satın aldığım bayiye 2013 Martında bu tarihli lastikler gelmiş. Yani lastikler olabileceğin en yenisi denebilir. İlk etapta küçük bir gürültü ve performans  testi tabiki yaptım. Şu anda Michelin'den daha sessizler, deneme yaptığım virajda da hem savrulmadım hem de ESP devreye girmedi. Yine 40 km/h. ile deneme yaptığım fren testinde de ABS devreye girmedi. Kalkış yaptığım yokuşta ise TCS Michelin'de olduğu gibi devreye girdi. 
      Aslında bu yaptığım test çok amatör ve bilimsel hiç bir yanı yok. Tamamen sezgisel :) Tabi lastikleri bu şekilde değerlendirirken en büyük hata belli bir km. yapmış eski lastiğimiz ile karşılaştırmak oluyor. 
      Ha bir de çok garip yorum yapanlar gördüm hem yerli hem yabancı forumlarda. Geç ısınıyor diyenler mesela. Sanırsın adamlar her gün İstanbul Park ta tur atarak deniyorlar. Ya da apartmanlarının garajından 50 km/h. ile çıkıp, köşedeki BİM marketten 90 derecelik sert bir dönüşle devam ediyor ilk dört yoldan 120 km/h. ile geçiyorlar. Garip. :) Ama tabi yazıyorlarsa bir bildikleri de vardır.
      Her neyse çok uzattım hem gözlerim hem ellerim ağrıdı. Geçen hafta yaptığım tamirat da bir sonraki yazıya kalsın. Görüşmek üzere.
         

2 yorum:

  1. Hocam iyi günler bende 2005 Saab Aero sahibiyim. Arabamda bilemedigim bazi arizalar basgöstermeye basladi. Size ulasabilcegim bir telefon numarasi var mi? Benim mailim: onurdirlik@gmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, geç yanıt için kusura bakmayın. Onur Bey hala buralardaysanız görüşelim.

      Sil