17 Kasım 2013 Pazar

Temiz Farlar


      Farlar önemli. Hem karanlık ve yarı karanlık ortamlarda sürüş güvenliği için hem de gündüz dış görünüm estetiği için.


      Bu kritik ekipmanlar şu günlerde otomotiv endüstrisinde en gözde estetik ve güvenlik ekipmanı oluverdiler. Xenon farlar, bixenon farlar, adaptif farlar, dönüş yönünü aydınlatan farlar, led farlar, led gündüz farları, beyaz, mavi farlar, adaptif high beam ve benzerleri. Hele hele şimdilerde en rağbet göreni led gündüz farları. Gündüzleri aracınızı görünür kıldığı gibi ilgi çekici de kılıyor.
      Gel gelelim ki zaman her şeyin törpüsü. Gerek en teknolojik olan farlar gerekse klasik farlar eskiyor, soluyor, puslanıyor. Malum artık araçlarda plastik alaşım farlar kullanılıyor. Eskinin cam farları artık malesef yok.
      Ben daha çok uzun yol yaptığım için hem tamponda, hem kaputta (hatta tavanda dahi ) taş vuruk lekeleri var. Doğal olarak farlarda da pek çok taş izi lekesi mevcut.
      Yaklaşık bir iki sene önce farlardaki taş izlerini almıştım. Fakat yine de sağ far ile sol far arasında bir fark mevcuttu. Bunun sebebi ne olabilir?
      Tahmin edebileceğiniz gibi farlar ya dışarıdan oksitleniyor, sararıyor, taş vurukları sebebiyle puslanıyor ya da içerisine bir şekilde giren toz sebebiyle yine sonuçlar ortaya çıkabiliyor.
      Aeronun sağ farı her nedense diğerinden daha fazla toz almış. Temel uyumsuzluk sebebi bu. Sağ farın içini Tamponcu Bülent'te temizlettim. Çok iyi oldu.

Sağ sola göre bulanık.

Sağ far sökülürken.

      Ama bu sefer de sol far ile arasında çok az bir fark meydana geldi. Bu dışarıdan anlaşılabilen bir durum değil. Ama ben fark ediyorum. Şöyle ki sol far xenon merceğinin üzerinde çok ince bir toz tabakası var. Sağ far temizlendiği için onda bu mevcut değil. Bu da aslında çok az da olsa yine benim fark edebileceğim şekilde gece sağ ve sol far renkleri arasında da bir uyumsuzluk oluşturuyor. Sol far tozun etkisiyle çok az da olsa daha sarı tonda yanıyor.

Sol ve sağ yine uyumsuz :)

      O zaman iş başa düşüyor :) :)

      FARLARIN DIŞTAN TEMİZLİĞİ:

Gerekli malzemeler---
--Küçük bir kova veya kap,
--Yeteri kadar su,
--Su püskürtebileceğiniz sprey kutusu,
--Far ya da plastik temizleyici pasta,
--800, 1000, 1200, 1500, 2000, 2500, 3000 grit su zımparası,
--Pasta süngeri,
--Kaliteli son kat pasta,
--Kaliteli wax.

      Farlardaki bozulma oranına göre zımpara başlangıç gritini seçmeliyiz. Eğer çok fazla taş izi varsa ya da derin çizikler mevcutsa 800 grit en ideali. Fakat ben açıkçası farın üzerindeki özel kaplama kısmı çok fazla aşındırmamak adına en fazla 1000 grit ile başlamanızı öneririm. Eğer çok fazla taş izi yoksa sadece sararma mevcutsa 1500 hatta 2000 gritle dahi başlayabilirsiniz.
      Neyse grit değerini belirledikten sonra rahat çalışabileceğimiz şekilde küçük kareler ya da dikdörtgenler şeklinde zımparaları kesiyoruz. Ardından yumuşamaları için suyun içerisine bırakıyoruz.

Farklı grit değerlerine sahip su zımparaları.

Zımparalar yumuşuyor.

      Farları güzelce toz ve kirden arındırdıktan sonra sprey ile ıslatıyoruz. Ardından tek yöne hareketle en küçük grit değerinden başlayarak zımparalamaya başlıyoruz. (sadece sağdan sola doğru veya yukarıdan aşağıya doğru gibi). En küçük grit değerinde çalışırken arada sırada farı temizleyip, parmağınızı far üzerinde gezdirerek (çok erotik oldu farkındayım :)) ) ne kadar ilerleme kaydettiğinizi ve nerede "yeterli" diyeceğinizi kestirebilirsiniz. Tabi bir de bol su ile çalışmak işinizi kolaylaştırır.

Maskeleme olası kazaları önlemek için gerekli.

      Bu değerde far tamamen puslu bir hal alacak. Telaşa gerek yok :)

Puslanan farlar.

      Diğer grit değerleri ile sırasıyla yapacağımız zımparalar bunu yavaş yavaş giderecek. Son olarak 3000 gritle özenli şekilde son kat zımparayı yapıp bir mola vermeliyiz.
Sislere de aynı uygulama şart.

      Sonrası kolay. Elle ya da makine ile far pastasını klasik yöntemle, daireler çizerek atıyoruz. Tüm pus yok olacak ve ayna gibi bir far ortaya çıkacak.

      Bu parlaklığın kalıcı olması için ise kaliteli bir wax ile uygulamayı sonlandırmalıyız. Dış temizlik bundan ibaret. Tabi eğer çok fazla sararma ve taş izi yok ise zımpara kısmını atlayarak direkt olarak pasta ve wax da uygulayabilirsiniz.

      FARLARIN İÇERİDEN TEMİZLİĞİ:

Gerekli Malzemeler---
--Farları araçtan sökebilecek kadar bilgi ve beceri. (vidaların yerleri, klipslerin hassas noktaları vb.),
--Hava kompresörü,
--Saf su,
--Çok az miktarda kodak photo-flo (DİKKAT: çok dikkatli kullanılmalı ya da kullanılmamalı)
--Bulaşık deterjanı,
--20 cm kadar pamuklu temiz bez (mikrofiber bezi gözden çıkarırsanız o daha iyi olur),
--Sıcak hava tabancası (kaliteli bir saç kurutma makinesi de iş görebilir).

      Söktüğümüz farları tüm ampullerden ve elektronik devrelerden ayırmalıyız (xenon ünitesi gibi). Daha sonra 1-1,5 cm. genişliğinde 15-16cm uzunluğunda kestiğimiz bezi farın en büyük girişinden içeri bırakıyoruz. Daha sonra az miktarda bulaşık deterjanı ve yeteri kadar saf suyu (ben ütü suyu kullandım yani deiyonize su aynı şey sonuçta) farın içerisine koyuyoruz. 2 ya da 3 damla photo-flo ekliyoruz. Photo-flo daha hızlı kuruma sağlayacak (DİKKAT: photo-flo'yu fazla kullanmayın yoksa farınız geri döndürülemez şekilde zarar görür). Farı çok fazla sarsmadan sağa sola hafife sallayarak bezin far içerinde tüm noktalara eriştiğini de takip ederek temizliği yapıyoruz. Acele etmeden sabırla işlemi tekrar ediyoruz.

Ütü suyuna dikkat içinde esans olmamalı!

      Yeterli olduğunda pis suyu boşaltıp durulama için yeniden farın içerisine su koyuyoruz.

Çalkalarken biraz dikkat.

      Durulama işlemi de bitince içerideki bezi fardan dışarı çekip kurutma işlemine geçiyoruz. Hava kompresörü ile havayı biraz uzaktan tutarak büyük damlaları yok ediyoruz. Daha sonra da sıcak hava tabancasını farın herhangi bir noktasında sabit olarak bekletmeden farın etrafında çeviriyoruz ve zaman zaman farın içerisine de hava tutuyoruz ( sıcak hava tabancasını sabit şekilde bekletirseniz farınız erir). Belli aralıklarla da farı çok sarsmadan sallıyoruz ki arada derede kalan damlacıklar da aksın diye.
      Bu işlemde dikkat edeceğimiz şey hassaslık olacak. Özellikle xenon farlı araçlarda yükseklik ayar kolları ve kabloları zarar görmemeli. Ayrıca saf su kullanmalıyız ki hem deterjan işlevini iyi şekilde görsün hem de az da olsa kalacak olan su damlacıkları kuruduklarında leke, iz bırakmasınlar.
      Kurutma bittikten sonra en az 2 saat farı kapakları açık şekilde bekletiyoruz. 2 saat sonunda kapakları kapatıp yarım saat daha bekliyoruz. Eğer farlarda buğulanma yoksa, farları yerlerine monte ediyoruz. Kapakları kapatırken de dikkat etmemiz gerekli. Çünkü az bir açıklık dahi farın aşırı derecede toz ve pislik almasını sağlayabilir. Zaten sis farlarının aşırı kirlenmesinin sebebi de bu kapakların doğru şekilde takılmaması.

Sis farının kapağı.

      Peki sonuç nasıl oldu. Bence kesinlikle uğraştığınıza değer.

Soldaki yeni, sağdaki eski hali.

      Sis farlarına fazla zımpara uygulamadım çünkü uzun yol yaptığım için kısa sürede taz izleri yeniden gelecekler.

Mercekteki pus ve temiz parlak hali.
      Biraz yoruldum ama bununla uğraşırken xenon ampulleri de biraz kurcaladım. O da bir sonraki yazıya kalsın. Görüşmek üzere...


7 yorum:

  1. Merhabalar;

    Yazılarınızı ilgi ile takip ediyorum ve aydınlatıcı bilgiler verdiğiniz için teşekkür ediyorum.Farlar için kullandığınız pasta ve wax ürünlerini söyleyebilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolun, pasta olarak maguiars plast-x, koruyucu wax olarak ise meguiars headlight protectant kullanıyorum.

      Sil
    2. Teşekkür ederim.

      Sil
  2. üstad bende paylaşımlarını takip ediyorum. ilgili ile siteni takip ediyorum. eline yüreğine sağlık. tşk ler tüm paylaşımların için...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, zaman buldukça yazmaya devam edeceğim. Görüşmek üzere.

      Sil
  3. cok guzel calısmalar gercekten bu aksam bende farımın ıcını temızlıcem ınsallah ancak bulamadım kodak ın urununu ınsallah saf su ıle damlacık kalmaz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Photo-flo şart değil saf su da iş görür. Sadece kuruması daha uzun sürüyor. Umarım tertemiz olmuştur.

      Sil