30 Eylül 2020 Çarşamba

Soyulan Konsol Kaplamaları

Aero'nun içine bir el atayım istedim.



Yeni yazımızın konusu son nesil 9-3’lerde kronik bir sorun olan araç içi tuşlar ile bazı parçalardaki kaplamaların soyulması.

Konsola ait tüm düğmeler ve ana panel yumuşak, ipeksi, mat bir kaplama ile kaplı. Genel olarak ismi "soft touch" ya da "dasoft" kaplama diye geçiyor.
Soft touch, dasoft denilen malzeme esas itibariyle 2 bileşenli bir vernik. Pek çok boya üreticisi bu ürünü üretiyor. Çok çok özel bir malzeme değil. Uygulaması da özel ekipman gerektirmiyor aslında. Fakat 2 bileşenli olduğu için biraz pahalı. Son kullanıcı açısından ise her güzelin bir kusuru varsa bu verniğinki de uzun kullanmda mutlaka kalkması, deforme olması. Hem görüntüsü hem de dokunuş hissi mükemmel. Fakat gelgelelim uzun kullanımda dayanıksız. Bu kaplama hemen hemen kullanılan tüm otomobillerde uzun kullanımda zarar görüyor. Önce bu soyulmaların sebebine bir bakalım.

  • Yazın araç içinde ve konsol üzerinde oluşan ısı,
  • Temizlik için kullanılan kalitesiz bezler ve kimyasallar,
  • Sevgili hanımefendilerin ellerine sürdükleri çeşitli nemlendiriciler ile makyaj malzemeleri,
  • Tabi ki biz adamların parmaklarındaki yağ, ter vb. kalıntılar.
İşte bu etkenler bu kaplamanın zamanla zarar görmesine ve kalkmasına sebep oluyor. Peki Aero’nun içerisinde hangi parçalarda bu kaplama var. Bakalım:

  • Ön konsol çerçevesi,
  • Radyo kumandası ve çerçeveleri,
  • ESP-Nightpanel kumandası ve çerçevesi,
  • Klima kumandaları ve çerçevesi,
  • Cd çalar kumandası ve çerçevesi,
  • Küllük mekanizması kapağı,
  • Otomatik açılan üst bardaklık çerçevesi ve düğmesi,
  • Havalandırma kanalı ızgaraları ve ayar düğmeleri,
  • Cam açma kapama düğmeleri ve çerçeveleri,
  • Far ayar kumandası,
  • Torpido gözü açma düğmesi ile dekor şeridi,
  • El freni kolu [bu aslında biraz daha faklı, buna sonraki yazılarda değineceğiz],
  • Koltuk ısıtma tuşları, dörtlü ikaz lambası tuşu ile bunların çerçevesi,
  • Dış ayna kumanda anahtarı,
  • Kapı tutamakları,
Sanıyorum hepsi bu.

Aero'da sorunlu olanlar ise radyo kumandasındaki birkaç tuş, radyo açma düğmesi çevresi, far açma-kapama anahtarı, torpido gözü açma düğmesi ve dekor çerçevesi. Hele o radyodaki 5 tuşu. Tam ortada gözümün içine içine batıyor. 😊

Kaplamadaki soyulma ve kopmalar.





Ev taşırken Aero'yu kullanmanın zararları.


Far düğmesiyse durumu en kötü olanı. Öyle bir hal aldı ki yapış yapış. Bir gün parmağım düğmede kalacak diye korkuyordum açıkçası.


Tuştaki parmak izi kriminal inceleme için uygun.😀





Son uğradığımda Tunç Beyle konuşmuştuk. Soft Kaplama'yı önerdi. Burayı daha önce bende araştırmıştım. Öyleyse bir uğrayayım dedim.

Aero Soft Kaplama Kartal'da.








Kaplamanın kalitesi, yazı tipi ve simgelerin karakter uyumluluğu, renk tonu tabi ki önemli. Fakat bu işin en can sıkıcı tarafı tahmin edebileceğiniz gibi sökme takma işlemleri. Sonuçta bu araçlar yaşlı. Tüm plastik parça ve tırnaklar sertleşmiş, gevrekleşmiş durumda. Ayrıca araç yaşlı olmasa bile sökme takma hassasiyet gerektiren bir iş. Yoksa malzemeyi kaplatmak, boyatmak en kolayı. Gereken hassasiyeti gösterdiklerini söyledi­ler. Buna emin olduğum için cam açma kapama çerçeveleri, torpido açma düğmesiyle çerçevesi [zaten tek parça] ve far açma düğmesini yani radyo ünitesi dışındaki tün parçaları ben söktüm. 😊 Radyoyu söküm işini ise onlara bıraktım. Radyoyu sökmedim. Çünkü daha önce bir yazıda da belirtmiştim, Aero'da araç içi müzik eğlence sistemi fiber optik bağlantıya sahip. Radyoyu dolayısıyla radyoya ait fiber optik kabloyu söktüğünüzde araç marş basmı­yor. O bağlantıyı körlemeniz daha doğrusu kendi içinde veri akışına devam edebilecek hale getirmeniz gerekiyor. Bende bunun için gereken bağlantı aparatı da mevcut fakat riske girmek istemedim.

Far açma düğmesinin ise elektronik kart kısmının sökülmesi gereki­yor dediler. Elektronik kart ile boyanacak düğme kısmının bir alakası yok. Tahmin ettiğim kadarıyla ya üstteki eski kaplamayı kaldırmak için ya da astar için malzemeyi bir solüsyona batırıyorlar. Bu düğmenin parmakla kavranan kısımları girintili olduğu için muhtemelen zımparalanamıyor. Radyo vb. ünitelerde yüzeyler düz olduğu için zımparaya uygun, solüsyona gerek yok. Bu düğmenin yedeği bende olduğu için direkt olarak değiştirdim. Eski düğmenin metal sabitleme klipslerinden birisi kötü şekilde tamir edilmiş.
Şu yazıdaki hasarda çarpma etkisiyle bu düğmenin gevşediğini servise söylemiştim. Alışık olduğumuz üzere kabaca Japon yapıştırıcı ile yapıştırılmış.

Kötü bir onarım.





Yerinde olması gereken klips bu şekilde.


Bu yüzden yeni parçayı taktım.

Bir gün sonra boyanan parçalar ile Aero’yu teslim al­dım. Anlaştığımız gibi radyo hariç diğer parçaları elden teslim alıp kendim yerlerine monte ettim. Kaplama fena değil. Doku hissi orijinali kadar olmasa da hemen hemen ona yakın. Font uygunluğu ve renk tonu da iyi. Mükemmel değil fakat yeterli seviyede. Normal şekilde çok yakına girip detaylı bakmazsanız gözükmeyen zımpara izleri torpido düğmesinde mevcut.

Zımpara izleri.



Yakın Çekim. Uzaklaştıkça izler kayboluyor.


      Zımpara dekor çerçevedeki AIRBAG yazısını da biraz yıpratmış. Alttaki fotoğrafta orijinali ile yeniden kaplananı arasındaki farkı görebilirsiniz.



Alttaki yeni orijinal parça.


Radyo düğmelerinde zımpara izi yok. Zaten tüm tuşları değil sadece çerçevedeki kalkmalar ve birkaç tuşu kaplattım. Ben yaptırdığımda fiyatları paça başına alıyorlardı. Yeni her tuşa ayrı fiyat değil. Ben mümkün olduğunca orijinal halinde kalsın istiyorum. O yüzden seçili tuşları ve hasarlı alanları kaplattım. Fotoğraflarda dikkatli bakarsanız farkedebilirsiniz. Açma kapama tuşu, radio yazılı tuş ve telefon simgeli tuşu hafif yıpranmış olmalarına karşın orijinal halinde bıraktırdım.

Öncesi

Sonrası




Diğer parçalar.


Radyo sökülürken konsolun ana çerçevesinde küçük çizikler oluşmuş. Radyoyu sökmek için üst taraftaki havalandırma ızgarası da sökülüyor. O sırada çerçevede yeni soyulmalar olmuş.



Buna bakacağız. Bir tarafı yaparken başka tarafı bozmuş olduk. Ne yapalım. 😊 Bu iş de sonraki bir yazıya kalsın. 😊 😊


Peki sorunlu parçaları yenileriyle değiştirmek veya Soft Kaplama gibi bu şekilde özel çalışan yerlere boyatmak dışında bir çözüm yok mu? Kısmen de olsa var tabi ki.

1. Çözüm; Bu alanları normal şekilde boyatmak.

Yani soft kaplama-soft touch vernik yerine normal olarak boyatmak.
Hem uygulamayı yaptırabileceğimiz yer seçeneği daha çok olacak hem belki biraz daha uygun bir fiyatı olacak hem de daha uzun ömürlü bir çözüm olacaktır.

2. Çözüm; Tuş takımını değiştirmek.

Yurt dışında bulabileceğiniz yedek tuşlarla zarar gören tuşları değiştire­bilirsiniz. Bu ürünün parça numarası 12781996 ve o
rijinal ekipman. Fakat sadece klima grubu tuşları için mevcut. Tuşların haricindeki çerçeveler için de çözüm değil.

12781996



3. Çözüm; Tuşların üzerine uygun şekilde araca özel üretilmiş decal çıkarma yapıştırmak.
Bunlar ABD' de mevcut. Yine sadece tuşlar için iş görür, çerçeveler için çözüm değil. Amazon ya da Ebay üzerinden temin edilebilir. Tabi sevgili PTT çalışanları gözlerine kestirip ürününüzü yok etmezlerse. Decal uygun malzeme kullanıldığında ömürlük. Zaten bazı otomobillerde numerikler ve yazı-işaretler orijinalinden decaldir. Dikkatli bakarsanız farkedebilirsiniz.



Decal setleri.

      Benim bildiklerim, yaptıklarım bunlar. 

      Araç içindeki kaplama işlerine şimdilik bir ara veriyorum. Ama şimdilik. Tekrar döneceğim. 😀😀

      Yeni yazılarda görüşürüz. 




3 yorum:

  1. İleride bir gün ekonomik olarak rahatlar isem saab markası araba kesinlikle almayı düşünüyorum. Çocukluğumda mahallede vardı özelliklerini görünce arkadaşıma "Lan arabaya bak derdim". Gerçekten çok kaliteli ve klas bir araba maalesef Türkiye pazarı çok leş bir pazar. Teneken olan arabalar peynir ekmek gibi satılırken bu arabalar resmen can çekişiyor. Şuan bile almak istiyorum fakat parçası bulunurmu düzgün usta bulunur mu vs. şeyleri düşününce cayıyor insan.Yeni başlayanlar için saab yazınızı okumuştum. Orda demiştiniz eliniz biraz anahtara alışkın olmalı. Oda bende olmayınca üstelik çok zamanımda işimden dolayı olmayınca çocuk hayalimdeki arabalara uzaktan bakıyorum maalesef

    YanıtlaSil
  2. Bu araba gerçekten değeri hiç bilinmeyen bir otomobil. Almak için gün sayıyorum resmen. Verdiğin bilgiler için teşekkür ederim admin.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba, aero duruyor mu?

    YanıtlaSil